Free Press Survey: Psychographic segmentation

Print

De gratis pers staat gekend als informatiekanaal en als commerciële actor. Free Press, Branch of the PPress wilde dat commerciële aspect verder onderzoeken en optimaliseren zodat adverteerders maximaal van exposure kunnen genieten.

Het eerste deel van het onderzoek peilde naar het aankoopgedrag van VVA’s (Verantwoordelijke voor de Aankopen), welke invloed de crisis op hun aankoopgedrag heeft en wat hun visie is over het huidige aanbod van de Free Press-titels op vlak van salesactivatie. De resultaten wijzen op een positieve kijk, waarbij consumenten de crisis beschouwen als nieuwe realiteit en niet als obstakel. Daarnaast blijkt dat consumenten, door de crisis, commerciële acties en promoties beter traceren. Kortingsbonnen worden tegenwoordig dan ook door consumenten uit alle lagen van de bevolking gebruikt. Uit eerste luik van het onderzoek bleek ook dat de gratis pers-titels nog steeds een vast onderdeel van de wekelijkse routine van consumenten zijn en zelfs gezien worden als ‘huizen van vertrouwen’.

Het tweede, kwantitatieve deel van het onderzoek segmenteerde de VVA’s volgens hun psychografisch profiel. Bij deze segmentatie gaat de aandacht uit naar persoonlijkheid, waarden en opinies, attitudes en interesses en levensstijl en niet naar de socio-demografische achtergrond van de consumenten. Uit het onderzoek kwamen vijf types VVA’s naar voren. Hoewel ze alle vijf van elkaar verschillen, kunnen we stellen dat ze allemaal gebruikmaken van gratis pers om op de hoogte te blijven van lokaal nieuws en om winkels en hun promoties te leren kennen.

Bent u benieuwd naar de vijf VVA-profielen? Ontdek ze in dit filmpje. Meer weten? Contacteer Inge Claerhout voor de volledige presentatie.