Salaris en work-lifebalance bepalen voor welke werkgever men kiest

Print

Voor 2 op de 3 werknemers is de verloning het voornaamste criterium bij de keuze voor een werkgever. Daarnaast is ook een goede work-lifebalance een belangrijk argument, samen met de afstand tussen de woonplaats en de werkplek. Dat blijkt uit een bevraging van Roularta Recruitment.

"Voor dit onderzoek peilden we bij 2.603 Vlamingen hoe zij naar hun eigen job kijken en naar de toekomst daarvan", duidt Barbara Spyckerelle, Directeur Marketing bij Roularta. "Deze bevraging vond al voor het derde jaar op rij plaats. We zien dat alsmaar meer mensen kiezen voor een ingrijpende carrièreswitch, iets wat je vóór corona veel minder zag. Vandaag denken 50-jarigen na over wat ze de komende 15 jaar nog willen doen. Onze loopbanen worden alsmaar langer, een vlak carrièrepad van je 22e tot je 67e is dan ook weinig realistisch. Zo'n 20% van de ondervraagden geeft aan dat ze ontevreden zijn met hun huidige job. Daar zijn twee belangrijke redenen voor:

  1. Enerzijds vindt twee op de drie de job inhoudelijk niet meer boeiend.
  2. Daarnaast is er een groeiende groep mensen die stelt dat ze de maatschappelijke relevantie van hun job niet inzien. Ze willen immers iets betekenen in de maatschappij.

We merken dan ook alsmaar vaker dat mensen bereid zijn om een switch te maken van een job in de privé naar een job in de zorg."

Afstand naar het werk

Een belangrijke wijziging doet zich voor in de criteria die werknemers hanteren wanneer ze kiezen voor een nieuwe werkgever. "Voor 64% van de mensen staat het salaris op de eerste plaats", vervolgt Barbara Spyckerelle. "Dat is ooit anders geweest. Tot voor kort was een goede work-lifebalance het belangrijkste argument. Het feit dat onze rekeningen alsmaar hoger worden, onder meer door de energiefacturen, zorgt ervoor dat het loon weer de belangrijkste parameter is. Een goede work-lifebalance staat op de tweede plaats en is voor 51% van de ondervraagden belangrijk. De top drie wordt vervolledigd door de afstand tussen woonplaats en het werk. Dat is opmerkelijk, want ondanks het feit dat meer mensen de kans kregen om thuis te werken, vinden ze een vlotte verbinding toch belangrijk. Ze zijn minder bereid om daar gekke inspanningen voor te doen."

Buiten de comfortzone

 Uit het onderzoek van Roularta Recruitment blijkt ook het belang van employer branding"Werknemers geven aan dat ze bij jobadvertenties niet alleen info willen over de jobinhoud, maar ook dat ze het ruimere verhaal achter het bedrijf willen kennen. Als werkgever moet je je er te allen tijde van bewust zijn dat solliciteren en van job veranderen voor veel mensen buiten hun comfortzone ligt. Het is dan ook belangrijk om duidelijk te communiceren over de troeven van je bedrijf. Als mensen die match niet meteen voelen bij het lezen van een jobadvertentie, zullen ze minder geneigd zijn om te solliciteren."

Auteur: Vincent Vanhoorne

Dit interview is verschenen in DZ Magazine op 30 oktober 2022 (zie p.22 in de online bladermodule, of download deze pdf)

Meer inzichten uit de werknemersbevraging?

Download deze infographic met de belangrijkste resultaten, of vraag ernaar bij onze media-adviseurs.