Zo gebruik je QR-codes in je printcampagne

Print

QR-codes zijn sinds de coronacrisis niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Je vindt en gebruikt ze tegenwoordig overal: horeca, evenementen, musea, openbaar vervoer, onderwijs … Ook in de publiciteit spelen QR-codes een belangrijke rol: ze zorgen voor directe traffic naar je landingspagina. Maar zijn ze wel altijd nodig in advertenties? En indien wel: hoe begin je eraan? We gidsen je er doorheen in 5 eenvoudige stappen.

Stap 1: Bepaal het doel van je campagne

Eerste optie: activatie

QR staat voor Quick Response, en dat is ook exact wat QR-codes doen: de vierkante streepjescode wordt met een smartphone gescand en brengt de scanner rechtstreeks naar jouw webpagina. Met andere woorden: ze faciliteren jouw ‘call to action’. QR-codes zijn dus ideaal voor …

  • Traffic naar je website / een webpage (voor meer info)
  • Conversie van je aanbod, via je e-commerce website of webshop (bijvoorbeeld met een kortingscode, tijdens een commerciële actie, …), vastgoedportaal, jobportaal, …
  • Het downloaden van een bestand (zoals een brochure)
  • Het inschrijven voor een evenement (zoals een opendeurdag)
  • … en andere concrete acties die de consument moet ondernemen

Andere optie: visibiliteit

Beoog je met een printcampagne vooral awareness en visibiliteit van je bedrijf of aanbod? Dan is een QR-code eigenlijk overbodig, en moet je vooral visueel sterk uit de hoek komen met een aantrekkelijk beeld en een straffe boodschap.

Het willen meten van respons op je advertentie is begrijpelijk, maar niet altijd nodig of zelfs mogelijk. Brandingcampagnes hebben vooral op lange termijn effect: door herhaaldelijk gezien te worden, zorg je ervoor dat je top of mind bent bij de consument wanneer deze op het eind van de funnel zit en klaar is om tot aankoop over te gaan.

Stap 2: Maak een UTM-tag aan

Is de doelstelling van jouw campagne directe activatie van je doelpubliek? Prima, dan gaan we verder naar stap 2: het aanmaken van een UTM-tag!

Met UTM (Urchin Tracking Module) tag je een bepaalde link, zodat je achteraf via Google Analytics kunt meten van waar de traffic naar jouw webpagina komt. Het is een absolute must in activatiecampagnes!

Er bestaan verschillende gratis online tools om een link om te zetten naar een UTM-tagged link. Een vaak gebruikte tool is UTM Tag Builder.

Stap 3: Converteer je UTM-tagged link

Kopieer je UTM-tagged link en plak deze in een QR Code Generator. Je bekomt meteen een unieke QR-code. Download deze en speel ze door naar de graphic designer die jouw advertentie zal opmaken.

Stap 4: Vermeld een concrete CTA

Een QR-code op je advertentie plaatsen, allemaal goed en wel: zonder de nodige duiding zal de consument zich niet geroepen voelen om de code te scannen. Plaats bij de QR-code dus een duidelijke call-to-action, zodat je doelpubliek weet wat ze mogen verwachten als ze de code scannen.

Stap 5: Meet de traffic

Natuurlijk ben je doodnieuwsgierig naar het resultaat. Want daarom adverteer je, nietwaar? Een gouden tip: consulteer Google Analytics niet enkel na afloop, maar ook tijdens de loopduur van je campagne. Zo zie je meteen of je campagne het gewenste effect heeft, en kun je indien nodig bijsturen.

  • Zijn er geen pieken in traffic? Dan is je call-to-action misschien niet duidelijk genoeg – of valt de advertentie (en bijgevolg je QR-code) niet genoeg op.
  • Is de bounce rate aan de hoge kant? Als bezoekers meteen na het landen op je webpagina weer weggaan en dus niet naar een verdere pagina doorklikken, schort er mogelijks iets aan je landingspagina. 
    • Misschien is die niet relevant genoeg, en had de consument andere verwachtingen? Dan schaaf je best de boodschap in je advertentie nog wat bij.
    • Of misschien is er een technisch issue – of is je webpage niet responsive (i.e. aangepast aan mobiele schermen? Dan ben je er maar beter zo spoedig mogelijk bij om het probleem op te lossen!

Een voorbeeld: printadvertentie voor bezoek aan Nieuwbouwzondag

Graag delen we met jou enkele inzichten in een van onze eigen recente campagnes: het opendeurevenement Nieuwbouwzondag.

  • Traffic: 35% van de totale traffic naar de website was organisch. 7% daarvan kwam binnen via QR-code in printadvertenties in kranten en magazines.
  • Looptijd: de mediacampagne liep gedurende anderhalve maand: van begin maart t.e.m. de dag van het evenement zelf.
  • Doel: de te bezoeken nieuwbouwprojecten bekijken op de website www.nieuwbouwzondag.be
  • Kanalen: de campagne werd omnichannel gevoerd. Naast traditionele kanalen zoals print en radio, voerden we ook digitaal campagne via sociale media, Google Adwords en Bing, e-nieuwsbrieven, online bannering via Local Display Advertising, videospots op beeldschermen in winkels via Mijn Stad TV.

Hopelijk vond je dit artikel nuttig!

Benieuwd naar meer advies omtrent QR-codegebruik, meer voorbeelden van advertentiecampagnes, ...? Neem gerust contact op met onze media-experts:

Blog tags