Zo trek je latent werkzoekenden aan

Print

Het aantal actief werkzoekenden staat historisch laag.1 In deze huidige ‘war for talent’ volstaat het niet om je als werkgever enkel tot dit segment van de bevolking te richten. Wie (nog) niet actief op zoek is maar wel openstaat voor nieuwe opportuniteiten  verdient minstens evenveel aandacht in jouw HR-campagne. Maar hoe doe je dat, latente kandidaten benaderen – en beter nog: aantrekken?

Uit eigen onderzoek van Roularta Recruitment leren we dat 56% van de actieve bevolking open staat voor een nieuwe jobopportuniteit – maar slechts 9% van hen is actief op zoek naar die nieuwe uitdaging. In 2020 was dat nog 17%.

Er is dus een groot potentieel aan latente kandidaten. Als werkgever kun je deze doelgroep gaan ‘prikkelen’ om de overstap te maken. Hoe?

Daar waar een actieve kandidaat zelf op zoek gaat (via jobboards, jobbeurzen, VDAB …), laat een latente kandidaat alles wat meer op zich afkomen. Het is moeilijk te voorspellen wie effectief de overstap wil maken naar een nieuwe job, en wat hen dan over de streep zou trekken. Dus komt het erop aan creatief te zijn en zo veel mogelijk touchpoints met hen te creëren, niet enkel op het werk maar ook in hun privésfeer. Een goed startpunt is om je af te vragen op welke momenten in het dagelijkse leven jij contact zou kunnen leggen. Bedenk wat je latente kandidaten doen in het leven: met wie vormen ze een netwerk, waar liggen hun interesses, waar wonen en werken ze nu, welke hobby’s hebben ze?

Wat zeker is – er zijn heel wat mogelijkheden om hen te benaderen! We geven je 5 voorbeelden:

1° Doe je bedrijf opvallen

Ligt je bedrijf langs een interessante invalsweg met veel passage en ben jij op zoek naar mensen uit de eigen regio? Dan biedt deze ligging alvast heel wat mogelijkheden voor ‘free publicity’ bij voorbijgaand verkeer! Idem dito voor je wagenpark. Ook wagenstickers zijn een efficiënte, budgetvriendelijke manier om in het oog te springen bij autobestuurders.

Bijvoorbeeld: plaats opvallende billboards of beachflags lang de kant van de weg

2° Engageer je eigen medewerkers

Je eigen medewerkers zijn je beste ambassadeurs! Trotse medewerkers dragen sowieso graag hun steentje bij aan het rekruteringsproces. Een sterk team komt namelijk iedereen ten goede. Wel hebben ze een duwtje in de rug nodig. Stimuleer hen via interne ambassadeursprogramma’s, al dan niet gekoppeld aan incentives.

Bijvoorbeeld: reik een cadeau, waardebon of cheque uit voor elke persoonlijk aangebrachte kandidaat.

3° Richt je campagne tot een breed publiek

Als iemand niet helemaal tevreden is met de actuele job en daardoor openstaat voor een nieuwe opportuniteit, dan zijn de partner, familie en vrienden daar meestal wel van op de hoogte en houden ze gegarandeerd mee een oogje in het zeil. Mik dus liever te breed dan te nauw, want je bereikt altijd wel ‘iemand die iemand kent’. Word of mouth doet de rest!

Bijvoorbeeld: media zoals De Zondag richten zich tot het hele gezin en bereiken dus verschillende types lezersprofielen.

4° What’s in it for them?

Een latente kandidaat is op zoek naar een bedrijf of organisatie die aansluit bij zijn persoonlijkheid en naar een job die de ‘next step’ in zijn carrière is. Van een strenge oplijsting van vereiste jobkwalificaties zullen ze dus niet warm worden. Vergelijk het aantrekken van deze kandidaten eerder met een verleidingsdans, en pak groots uit met de troeven van je bedrijf en van de job!

Bijvoorbeeld: maak een aantrekkelijke employer branding-video die de bedrijfscultuur uitademt, of laat een medewerker in een vergelijkbare functie aan het woord in een advertorial.

5° Wees makkelijk bereikbaar

Smeed het ijzer wanneer het heet is: als de kandidaat contact opneemt, wees dan snel & eenvoudig bereikbaar. Zorg voor duidelijke coördinaten van de recruiter of van iemand anders binnen het bedrijf die meer kan vertellen over de functie.

Een latente kandidaat is niet meteen bereid een uitgebreide motivatie te schrijven of zijn/haar cv op punt te zetten vooraleer goed te kunnen inschatten of de functie iets voor hem of haar is. Een verkennend telefoontje kan voor beide partijen heel verhelderend zijn.

Bijvoorbeeld: start een Whatsapp-account zodat de kandidaat meteen een eerste contact kan leggen.

1 Bron: https://www.vdab.be/sites/default/files/media/files/werkzoekendenbericht...

Blog tags