Nationaal

Print

"Number one in store traffic generation?"

Gratis pers staat al jaar en dag terecht gekend als informatiekanaal en als commerciële actor. Free Press, Branch of the PPress, liet eind 2016 dat commerciële aspect verder onderzoeken en communiceerde de onderzoeksresultaten zodat adverteerders hun campagnes kunnen optimaliseren. 

Een deel van dit uitgebreide onderzoek peilde naar het aankoopgedrag van VVA’s, evenals naar de impact van verschillende media op salesactivatie. Uit dit onderzoek bleek dat advertenties in gratis pers beduidend meer activatie genereren dan andere massamedia.

In de 3 maanden voorafgaand aan het onderzoek, heeft 63% van de respondenten informatie opgezocht over een product of dienst waarover ze in gratis pers een advertentie hebben gezien. 47% van de respondenten is naar aanleiding van een advertentie in gratis pers ook effectief naar een lokaal verdeelpunt gegaan. 45% van de respondenten zijn als gevolg van zo’n advertentie daadwerkelijk tot een aankoop overgegaan.

Met zulke mooie scores is gratis pers het meest doeltreffende medium op vlak van activatie en store traffic generation, doeltreffender dan social media, televisie en andere massamediakanalen zoals radio en betalende kranten. Het onderzoek wijst duidelijk aan dat gratis pers een belangrijke meerwaarde biedt aan campagnes met oog op brand awareness en verkoop.

Toegepast op de gratis bladen van Roularta Local Media, blijkt dat 67% van de respondenten die Deze Week, De Zondag of Steps lezen, rekening houdt met de advertenties en promoties in deze titels bij het opstellen van de wekelijkse boodschappenlijstjes. Voor 65% van de lezers is een promotie of korting een goede reden om een nieuw of ongekend product uit te proberen.

Deze Week, De Zondag en Steps maken dankzij hun lokale verankering integraal deel uit van de leefwereld van hun lezers. Elke editie haakt in op wat er in de directe en ruimere omgeving te zien, te doen of te ontdekken is: lokale evenementen, lokale aanbiedingen, aankondigingen van lokale verkooppunten, … De activerende kracht van al deze lokale edities, zorgen voor een sterk resultaat over heel Vlaanderen.

Meer weten over dit onderzoek en andere interessante resultaten? Aarzel niet om ons te contacteren.

Opportuniteiten