3 Pittige Zomer Marketing-strategieën die werken

Print

16 mei 2019 | Ingrid Witvrouwen

Summer time? The living is easy. NOT!

Voor jouw klanten is de zomer anders dan andere momenten in het jaar. Wanneer de temperatuur stijgt, willen je klanten niet binnen zitten. Ze willen naar buiten en genieten van alles wat het seizoen te bieden heeft. Vlaanderen bruist in de zomer... Overal worden er braderijen, (lokale) festivals en events georganiseerd én de zomersolden komen eraan! Valt onze hele wereld stil in zomer? Nee dus. Integendeel zelfs: steeds meer praten we van 24/7 (marketing)-activiteit, waardoor seizoenschommelingen minder worden. Tegelijk is het zo dat we wél rekening houden met de seizoenen. Tenminste, als we vanuit de klant denken. Toch?

Don’t slow down and chill want

  • Door het goede weer zijn je klanten veel positiever. Val dus op met een vrolijke, relevante boodschap.
  • Maak je klant loyaler door het hele jaar door in contact met je te blijven. Het werkt helemaal als je meesurft met positieve flow van de zomer.
  • Sla nu je slag terwijl je concurrent op het strand ligt. Bijvoorbeeld: zorg nu dat je met een digitale campagne in contact blijft met je klant. Wist je trouwens dat de bezoekers van de Roularta nieuwssites meer dan 8 minuten per dag onze websites lezen? Ook op vakantie…

Drie pittige zomer-marketingstrategieën die écht werken

De zomer zorgt voor een positieve ‘vibe’. Maar hoe pak je het beste aan om met een pittige zomercampagne je klanten aan te spreken? Als je weet dat meer dan de helft van alle Vlamingen gewoon thuis blijft tijdens de vakantie. Dan is het zeker de moeite waarde om te investeren in een pittige zomer-marketingaanpak.  Hieronder vind je alvast 3 elementen die zeker niet mogen ontbreken. Lukt het je niet allemaal zelf, aarzel dan niet om hiervoor de hulp van een marketingspecialist in te schakelen.

1. GO MOBILE = hét platform van de zomer

Iedereen –  98% van alle Belgen! – heeft wel een smartphone of tablet, die men in de zomer vooral buiten gebruikt.  Logisch dus om daar op in te spelen. Dus zorg voor een mobile-friendly website en nieuwsbrief, maak online shoppen voor mobiel gemakkelijk én adverteer ook slim binnen je doelgroep, in jouw regio.

2. GO SOCIAL = daar waar je klant is

Je klanten maken in de zomer tijd voor festivals, barbecues, sportevenementen, tuinfeesten en andere buitenactiviteiten met vrienden en familie. Dus je kunt er je geld op zetten dat – hoe druk ze ook zijn – ze nu de tijd nemen om dit even op social te gooien met een foto, video of een doodgewone post… Dus wil je je klant blijven bereiken? Ontmoet ze op social media! Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter of YouTube… Zorg regelmatig voor sterke content en ‘kietel’ je klanten op het juiste moment.

3. GO CREATIVE = meer fun, informeel en sfeer

De zomer staat voor sfeer, warmte en gezelligheid… Durf eens ‘out-of-the-box’ te denken wanneer je promo-acties bedenkt, als je je content-kalender bijwerkt, nieuwe beeldcampagnes ontwikkelt of een event plant. En durf te experimenteren met vrolijke zonnige kleuren en foto’s in bijvoorbeeld je printadvertentie. Nog straffer: stem ze af op je social content én digitale marketingcampagnes voor een coherent verhaal. Want herhalen, herhalen, herhalen blijft werken, ook in de zomer!

Zomerspirit

Denk dus na voordat je je marketingactiviteiten helemaal op een laag pitje zet in de zomer! Je klanten worden niet minder actief. Ze zijn echt niet allemaal naar het buitenland. Bovendien gedragen ze zich in de zomermaanden enkel een beetje anders. Speel daar dus op in en laat je verrassen door de resultaten die je kunt behalen! 

Nog enkele praktische tips:

  1. Begin niet lukraak, maar maak een ‘zomerplan’ én begin er op tijd aan.
    Dan heb je tijd om erover na te denken en kan je iedereen tijdig inschakelen en loop je niet ‘last-minute’ achter de feiten aan.
  2. Ga je zelf op vakantie?
    Geen probleem: zet je social content klaar via een programma als Hootsuite of in vb. Facebook zelf. Natuurlijk kan je ook hulp inschakelen van een professional hiervoor.
  3. Verplaats je eens in de ‘slippers’ van je klant.
    Waarmee kan je je klant tijdens de zomer van dienst zijn? M.a.w. wat zou je zelf als klant van uw zaak verwachten? Daag jezelf uit…
  4. Werk samen met een marketingspecialist. 
    Hij/zij kan prima aan de slag terwijl jij geniet van een welverdiende vakantie...