7 tips om Native Ads te schrijven

Print

Native ads schrijven is fun!

Native advertising, hét buzzword in de Verenigde Staten en Engeland in 2014, is ook bij ons in België aan een flinke opmars bezig. Native advertsing geeft de lezer het gevoel dat hij nieuws leest in plaats van geadverteerde content. En dat maakt deze manier van adverteren zo aantrekkelijk. Maar er is meer! Verschillende studies tonen een positief effect aan van native advertising op merkimago, productbekendheid, aankoopintentie en waardering van een merk.

Wil je zelf ook aan de slag gaan met native advertising? Dankzij deze zeven tips creëer je een sterke native ad die aanslaat bij jouw doelpubliek.

  1. Bepaal je doelgroep
    Vooraleer je aan de slag gaat met het schrijven van een native ad, is het natuurlijk heel belangrijk dat je goed afbakent voor wie je die ad nu schrijft. Bepaal dus op voorhand zeker jouw ‘ijkpersoon’.
  2. Creëer waarde voor de lezer
    De klant staat altijd centraal. Probeer te vatten waarvan de klant wakker ligt en probeer met jouw content een oplossing te formuleren voor zijn probleem. Hou er rekening mee dat leestijd heel kostbaar is. Bij het screenen van teksten vraagt de lezer zich altijd af ‘what’s in it for me?’ dus zorg er voor dat het voordeel voor de klant altijd glashelder gepresenteerd is.
  3. Stop structuur in je tekst
    Werk vanuit het ‘top down’ principe. Zorg ervoor dat de essentie van je verhaal bovenaan staat. In je inleiding geef je al het antwoord op vijf vragen: wie, wat, waar, wanneer en hoe.
  4. Krachtige, realistische beelden gebruiken
    Een goede foto is net zo belangrijk als de content zelf. De Instagram-generatie is gericht op beelden. Lezers scannen het web constant op foto’s. Net daarom is het belangrijk dat je sterke foto’s gebruikt om je native ad te ondersteunen. Een foto trekt altijd de eerste aandacht. Streef naar realistische foto’s zien. Foto’s van echte mensen waarin de lezer zich kan herkennen.
  5. Hou het simpel en kort
    Het doel van native advertising is de aandacht van lezers trekken. Daarom ‘keep it simple’. Verveel de lezer niet met ellenlange teksten. Hou het kort en probeer jouw kernboodschap meteen over te brengen.
  6. Werk met een content kalender
    Een goede timing is uitermate belangrijk. Werk daarom met een content kalender. Het helpt je niet alleen met het verzamelen van ideeën maar zorgt er ook voor dat jij altijd kan inspelen op het ‘moment’ door in je planning rekening te houden met belangrijke events. Werken met een content kalender levert eigenlijk alleen maar voordelen op. Niet alleen voor jou, maar ook voor de lezer. Door op voorhand in te plannen waarover je gaat schrijven kan je vaak nieuwe artikels posten die bovendien ook nog eens van een hoge kwaliteit zijn. Hierdoor zullen de lezers iedere keer uitkijken naar jouw nieuwe post.
  7. Een goede titel is goud waard
    Laat niet meteen in je kaarten kijken. Maak gebruik van titels die de nieuwsgierigheid opwekken. Op die manier is de lezer getriggerd om de volledige tekst te lezen. Woorden zoals ‘onthulling’, ‘geheim’ en ‘bekentenissen’ doen vaak wonderen bij het opwekken van interesse. Let op, wees niet te vaag. Het is nog steeds belangrijk dat de lezer van in het begin al voldoende info krijgt, zodat hij getriggerd blijft om verder te lezen.

Na het lezen van deze tips heb je een stevige basis om met native advertising aan de slag te gaan!

Nog meer inspiratie nodig?  Neem dan zeker eens een kijkje op de Facebookpagina’s van Mijnstad…. (MijnstadAntwerpen, MijnstandGent, MijnstadKortrijk en zo voor alle centrumsteden)! Je vindt hier native posts van lokale handelaars in de betreffende stad. Je kan zelf je native post aanmaken en bestellen via https://mijnverhaalop.mijn-stad.be/’.

Thomas Broucke
Online Campagne Manager
thomas.broucke@roularta.be