7 tips om Native Ads te schrijven

Print

Native ads schrijven is fun!

Native advertising is hét buzzword in de marketingwereld en ook hier in België flink in opmars. Een 'native ad' geeft de lezer het gevoel dat hij nieuws leest in plaats van geadverteerde content. En dat maakt deze manier van adverteren zo populair. Meerdere studies bewijzen reeds het positieve effect van native advertising op merkimago, productbekendheid, aankoopintentie en merkwaardering.

Wil je zelf ook aan de slag met native advertising? Dankzij deze 7 tips creëer je een sterke native ad die aanslaat bij jouw doelpubliek.

  1. Bepaal je doelgroep. Vooraleer je aan de slag gaat met het schrijven van een native ad, is het natuurlijk heel belangrijk dat je goed bepaalt voor wie je die advertentie nu schrijft. Schrijf je advertentie met dit profiel voor ogen, zodat je doelpubliek zich zeker aangesproken voelt.
  2. Creëer waarde voor de lezer. De klant staat altijd centraal. Probeer te vatten waarvan de klant wakker ligt en probeer met jouw content een oplossing te formuleren voor zijn/haar probleem. Hou er rekening mee dat leestijd heel kostbaar is. Bij het screenen van teksten vraagt de lezer zich altijd af ‘what’s in it for me?’ dus zorg er voor dat het voordeel voor de klant altijd in een oogopslag en glashelder gepresenteerd is.
  3. Structureer je tekst. Werk volgens het ‘top down’ principe: zorg ervoor dat de essentie van je verhaal bovenaan staat en wijd dan verder uit. In je inleiding geef je al het antwoord op de vijf kernvragen: wie, wat, waar, wanneer en hoe.
  4. Gebruik krachtige, realistische beelden. Een sprekend beeld is net zo belangrijk als de tekst zelf. De Instagram-generatie is zeer visueel. Lezers scannen het web constant op foto’s. Net daarom is het belangrijk dat je sterke foto’s gebruikt om je native ad te ondersteunen. Een foto trekt altijd de eerste aandacht. Streef naar realistische foto’s van echte mensen waarin de lezer zich kan herkennen.
  5. Hou het kort en simpel. Het doel van native advertising is de aandacht van lezers trekken. Daarom: ‘keep it short and simple (KISS)’. Verveel de lezer niet met ellenlange teksten. Hou het kort en probeer jouw kernboodschap meteen over te brengen.
  6. Werk met een content kalender. Een goede timing is uitermate belangrijk. Werk daarom met een content kalender. Het helpt je niet alleen met het verzamelen van ideeën, maar zorgt er ook voor dat je altijd kunt inspelen op het ‘momentum’ door in je planning rekening te houden met belangrijke events. Werken met een content kalender levert eigenlijk alleen maar voordelen op. Niet alleen voor jou, maar ook voor de lezer. Door op voorhand in te plannen waarover je gaat schrijven kan je vaak nieuwe artikels posten die bovendien ook nog eens van een hoge kwaliteit zijn. Hierdoor zullen de lezers iedere keer uitkijken naar jouw nieuwe post.
  7. Een goede titel is goud waard. Laat niet meteen in je kaarten kijken. Maak gebruik van titels die de nieuwsgierigheid opwekken. Op die manier is de lezer getriggerd om de volledige tekst te lezen. Woorden zoals ‘onthulling’, ‘geheim’ en ‘bekentenissen’ doen vaak wonderen bij het opwekken van interesse. Let op, wees niet te vaag. Het is nog steeds belangrijk dat de lezer van in het begin al voldoende info krijgt, zodat hij getriggerd blijft om verder te lezen.

Na het lezen van deze tips heb je een stevige basis om met native advertising aan de slag te gaan!

Nog meer inspiratie nodig?

Via de website, app en Facebook communities van MijnStad willen we locals én toeristen informeren, verbinden, inspireren en betrekken. Dat doen we door lokale handelaars in de schijnwerpers te plaatsen. Neem zeker eens een kijkje op de Facebookpagina's van MijnStadKortrijk, MijnStadAntwerpen, MijnStadGent ... en nog zo veel meer centrumsteden!

Klaar om jouw eigen native ad te publiceren?

Bestel een native post op MijnStad voor jouw zaak of merk via https://mijnverhaalop.mijn-stad.be/ of contacteer thomas.broucke@roularta.be.