Hoe ga je om met moeilijke marktomstandigheden?
De huidige geopolitieke en economische situatie stelt ondernemers voor grote uitdagingen. In de vierde aflevering van de podcast "We create media with local impact" van Roularta Local Media bespreken Julie Dejonckheere, Finance Director van Dejonckheere Group, en Hans Mariman, zaakvoerder van Miele Center Mariman, hoe zij deze uitdagingen aangaan. Elien Haemers en Patrick Van Mele, retail experts van Roularta Local Media, zorgen voor een breder perspectief.
De impact van onzekerheid
Onzekerheid is nooit goed, niet voor de klant en ook niet voor het bedrijf. De onzekerheid in de markt dwingt bedrijven om alert te blijven en hun langetermijnvisie vast te houden.
In de autosector bijvoorbeeld, zien we dat klanten een afwachtende houding aannemen door de fiscale veranderingen en onduidelijkheid over toekomstige wetgeving.

"We zaten duidelijk in een pull-markt waar we nu toch wel een beetje terug evolueren naar de push-markt waarin we echt actief moeten onze klanten aanspreken om een nieuwe wagen te kopen. Mede dankzij die onzekerheid die er nu ook wel serieus wat parten speelt op de markt,"
aldus Julie Dejonckheere.
Deze onzekerheid heeft zeker ook zijn invloed op andere sectoren, zoals bijvoorbeeld in de vastgoedsector. Hierin kan de geopolitieke instabiliteit leiden tot stijgende prijzen van bouwmaterialen en onzekerheid bij kopers. Onzekerheid bij kopers betekent dat ze twijfelen en hun aankopen gaan uitstellen.
Strategieën om te overleven
Ondanks de uitdagende omstandigheden halen de podcastgasten verschillende tips aan om door deze onzekerheid te navigeren.

Julie Dejonckheere van Dejonckheere Group benadrukt
Als familiebedrijf denk ik dat wij nu vooral een filosofie hanteren van durven knopen doorhakken.
Haar boodschap is duidelijk: je moet in beweging blijven, beslissingen durven nemen en soms een berekend risico aangaan.

Hans Mariman, van Miele Center Mariman, raadt aan om in moeilijke omstandigheden als bedrijf niet te 'bevriezen'. Het is belangrijk om de langetermijnvisie vast te houden, kansen te blijven zien en moeilijkheden te overwinnen. Met geloof, ondernemerschap en een open blik komt dat zeker goed, aldus Hans.

Elien Haemers, accountdirector bij Roularta Local Media:
Niet beslissen is soms erger dan de verkeerde beslissing te nemen.
De raad van Elien Haemers luidt als volgt: “Ik denk dat het heel belangrijk is om niet te blijven vasthangen in zaken waar je eigenlijk finaal geen impact op hebt.” Dit kan namelijk een valkuil zijn om daarop te blijven focussen. Want dan blijf je inderdaad stilstaan. Je moet de reflex hebben om terug te keren en om na te gaan waar je wel impact op hebt en je daarop focussen.

Patrick Van Mele adviseert: "Durf en blijf omnichannel communiceren, ook al gaat het moeilijk.” Hij waarschuwt dat veel bedrijven in moeilijke tijden hun imagocampagnes inruilen voor actiecampagnes, maar benadrukt het gevaar hiervan: consumenten hechten juist in crisissituaties aan het imago van een bedrijf, omdat ze hun geld willen besteden aan kwaliteitsproducten. Patrick raadt aan om in te zetten op Branded Content. Wil je graag meer weten over branded content en hoe je dit kan toepassen in de campagne?
Podcast ‘We create media with impact’
Ondernemen in een onzekere tijd vereist alertheid, durf en een focus op klantgerichtheid. Door de juiste strategieën toe te passen en in te spelen op de veranderende behoeften van de markt, kunnen bedrijven succesvol blijven, zelfs in de meest uitdagende omstandigheden.
Wil je het volledige gesprek horen en meer tips ontdekken? Beluister de volledige aflevering op Spotify, YouTube of roulartalocalmedia.be.