Klantgerichtheid en beleving: de sleutels tot succes in Retail
Hoe trek je nieuwe klanten aan en zorg je ervoor dat ze terug blijven komen? In de derde aflevering van de podcast "We create media with local impact" van Roularta Local Media staat klantentrekking in de retailsector centraal. Chris Verghote, marketing en communicatiemanager bij Waasland Shopping, deelt zijn inzichten, samen met Patrick Van Mele, accountmanager bij Roularta Local Media en retail expert.
Product of aanbod zijn de basis

Chris Verghote stelt voor:
Je moet beginnen bij het begin en dat is natuurlijk product en aanbod.
Zo zet Waasland Shopping sterk in op een aantrekkelijk aanbod om klanten aan te trekken, met een focus op verjonging door nieuwe winkels en concepten.
Beleving creëren
Naast het product of aanbod is beleving cruciaal. Waasland Shopping creëert beleving door:

Evenementen: Opvallende en creatieve evenementen die de comfortzone verlaten, zoals dino-exposities en "kids on snow" activiteiten.
Decoraties: Sterke thematische decoraties, vooral rond de kerstperiode, en didactische exposities.
Gratis services: Hierop zet Waasland Shopping sterk op in. Dit zijn extra en gratis services zoals fashion coaches, make-up touch-ups, kleurenconsulentes en nagelstudio's om de klantbeleving te verrijken.
Kinderanimatie: Voorzieningen voor kinderen, zoals speelpleintjes en interactieve ledschermen, om het winkelcentrum aantrekkelijk te maken voor gezinnen.
Data als basis voor strategie
Om te weten wat klanten willen, voert Waasland Shopping jaarlijkse marktonderzoeken uit. Deze onderzoeken tonen aan dat beleving, sfeer en decoratie belangrijk zijn voor hun klanten. Daarnaast wordt data gebruikt om de effectiviteit van marketingacties te meten, onder andere via parkingscanners met nummerplaatherkenning.
De rol van media

Media is essentieel om klanten te informeren over het aanbod en de beleving in het shoppingcenter. Chris zegt:
Je kan honderdduizend dingen doen, maar als de mensen het niet weten, dan is het eigenlijk gewoon zinloos.
Waasland Shopping zet onder andere in op:
Programmatic Advertising: Automatische media-inkoop en optimalisatie op basis van doelgroepen. Zo kan je ‘verlies’ minimaliseren en de doelgroep effectief te bereiken.
Brede communicatie: Naast digitale marketing blijft communicatie via bredere kanalen zoals De Zondag en samenwerkingen met tijdschriften zoals Libelle belangrijk.
Influencer Marketing: Influencers worden ingezet om trends te zetten, boodschappen te vertalen en evenementen zoals workshops en meet-and-greets te organiseren.
Omnichannel en branded content

Patrick Van Mele benadrukt de evolutie van media naar een omnichannel aanpak, waarbij digitaal gecombineerd wordt met klassieke media, om zo elke doelgroep doeltreffend te bereiken. Ook branded content of native advertising spelen een steeds grotere rol, waarbij merken redactionele content creëren die past bij het medium.
Wil je meer weten over branded content en hoe je dit succesvol inzet?
Tips voor retailers

Chris Verghote en Patrick Van Mele geven ook advies aan kleinere retailers:
Patrick Van Mele stelt: "Een heel goeie tip, denk ik, voor kleine ondernemers is, zorg dat jij en vooral je personeel, de producten en je diensten kent". Hij benadrukt dat klanten in de winkel dieper geïnformeerd willen worden, meer dan ze online terugvinden. Ze willen echt weten wat het product is en waarvoor het dient.
Chris Verghote voegt toe: "Sowieso moet je starten met het bepalen wat je doelgroep is en daarop echt je communicatie op afstellen. Maar ook ken uw klanten zelf. Luister naar je klanten, weet wat ze graag hebben, wat ze nodig hebben, ook op productniveau".
Wil je meer weten over klantentrekking in de retailsector? Beluister de volledige aflevering op Spotify, YouTube of roulartalocalmedia.be.