Digitalisering in de vastgoedsector: meer dan een trend
De vastgoedsector is de laatste jaren in sneltempo gedigitaliseerd. In de tweede aflevering van de podcast "We create media with local impact" van Roularta Local Media wordt dieper ingegaan op de impact van die digitalisering. Alexandre Huyghe, CEO van vastgoedspeler Revive, deelt zijn ervaringen en Sandra Depauw, sales en productmanager bij Roularta Local Media, geeft een breder kader van de sector.
Noodzaak van digitalisering
"Onmogelijk om nog zonder te kunnen,"
stelt Alexandre Huyghe over de vraag of de vastgoedsector nog zonder digitalisering kan.

Vooral sinds de coronapandemie is de sector ingrijpend veranderd. Waar vroeger fysieke evenementen centraal stonden bij de lancering van nieuwe vastgoedprojecten, is er nu vaak een digitaal alternatief. Revive ontwikkelde bijvoorbeeld een "webshop" waar klanten een nieuwbouwwoning of appartement konden aankopen.
Voordelen van digitalisering
Digitalisering biedt tal van voordelen, zowel voor de klant als voor de vastgoedspeler:
- Efficiëntie: Het proces wordt efficiënter en minder foutgevoelig.
- Wendbaarheid: Bedrijven kunnen sneller inspelen op veranderingen in de markt.
- Transparantie: Het aankoopproces wordt transparanter en georganiseerder.
- Toegankelijkheid: Klanten kunnen op elk moment informatie bekijken en vragen stellen.
- Gepersonaliseerde aanpak: Verkopers kunnen zich dankzij de digitale informatie die ze hebben over de klant, meer richten op de individuele behoeften van die klant.
De rol van fysiek contact blijft cruciaal

Ondanks de opkomst van digitalisering blijft fysiek contact belangrijk in de vastgoedsector. Alexandre zegt
We zijn allemaal sociale wezens.
Klanten willen vragen stellen, van gedachten wisselen en een gevoel krijgen bij de aankoop van een woning. Fysiek contact draagt bij aan het opbouwen van vertrouwen, wat cruciaal is bij zo'n belangrijke beslissing.
Wil je meer weten over de digitalisering in de vastgoedsector? Beluister de volledige aflevering op Spotify, YouTube of roulartalocalmedia.be.
AI en BIM

Ook AI en BIM komen kort aan bod in de podcastaflevering. AI speelt een steeds grotere rol in de vastgoedsector. Het biedt mogelijkheden om repetitief werk te automatiseren, visualisaties te genereren en marketingcampagnes te versnellen.
"BIM kan helpen om heel wat fouten te reduceren in de werffase, maar ook in de ontwerpfase". Hij voegt er wel aan toe dat er nog nood is aan standaardisatie om het effectief te kunnen ontrollen.
Tips voor Ondernemers
De podcast geeft ook waardevolle tips mee voor ondernemers in de vastgoedsector en daarbuiten.

Sandra Depauw adviseert het belang van een strategisch plan: "Zorg dat je digitale campagne meer is dan de som van alle ad hoc acties die je onderneemt. Zorg voor een strategisch plan ". Verder raadt ze aan om je te laten omringen door experten op het vlak van digitale communicatie.

Alexandre Huyghe voegt daaraan toe: "De gouden tip die ik graag zou willen delen met andere bedrijfsleiders is eigenlijk om digitalisering niet alleen in te zetten als je kijkt naar je bestaande proces, maar te gaan kijken om processen ook helemaal herdenken." In de aflevering kan je beluisteren hoe hij dit illustreert met een voorbeeld van hoe Revive het verkoopproces heeft geoptimaliseerd door digitalisering.
Wil je meer weten over de digitalisering in de vastgoedsector? Beluister de volledige aflevering op Spotify, YouTube of roulartalocalmedia.be.
Benieuwd naar de cijfers en inzichten over de Belg en zijn kijk op de vastgoedmarkt?