De War for Talent: “Vandaag solliciteren bedrijven bij kandidaten”

Gepost op 22/05/2025

De arbeidsmarkt anno 2025 is een complexe uitdaging voor bedrijven van elke omvang. In de eerste aflevering van de podcast We create media with local impact, gepresenteerd door Roularta Local Media, wordt dit thema grondig onder de loep genomen. Ellen de Braekeleer, Head of Talent Acquisition bij Colruyt Group, deelt haar expertise en schetst een helder beeld van de huidige situatie. 

Beluister de podcast

Een uitdagende realiteit

Ellen De Braekeleer

Ellen De Braekeleer, Head of Talent Acquisition bij Colruyt Group: 

Als ik het in één woord moet omschrijven, dan zou het woord ‘uitdagend’ zijn.

war of talents

Ze wijst op de krapte op de arbeidsmarkt als een belangrijke factor: “Voor alle honderd mensen die uit de arbeidsmarkt stromen, stromen er maar een 80-81 opnieuw in. Dus dat wordt jaar na jaar wel wat nijpender.” Deze demografische realiteit dwingt bedrijven om creatiever en pro-actiever te zijn in hun zoektocht naar talent. 

Daarnaast heeft de digitalisering een fundamentele impact op het rekruteringsproces. "Een groot deel van de processen die we doorlopen om tot een aanwerving te komen, kan sterk geautomatiseerd worden," aldus De Braekeleer. Dit roept de vraag op naar de rol van de mens in het rekruteringsproces: “Het is uiteraard niet de bedoeling dat een digitale tool alleen zal beslissen over aanwerving of niet. Daar gaan we zeker niet naartoe. Maar hoe kan je mens en machine laten samenwerken op een optimale manier?”  

De macht van de kandidaat

War for talent

De fundamentele machtsverhoudingen op de arbeidsmarkt zijn verschoven. “Tien, vijftien jaar geleden solliciteerde de sollicitanten bij een bedrijf. Vandaag is het eigenlijk andersom. Het zijn eerder de bedrijven die solliciteren bij kandidaten,” benadrukt Ellen. Dit betekent dat bedrijven zich moeten profileren als aantrekkelijke werkgevers en actief talent moeten overtuigen om voor hen te kiezen. “Wat is de sterkte van jouw bedrijf? Welke troeven wil je uitspelen? Wat is het verschil dat je kan maken in die markt?”

Wat zoekt de kandidaat?

De podcast gaat ook dieper in op de vraag wat kandidaten nu eigenlijk zoeken in een job. Opvallend is dat de belangrijkste parameters op zich niet fundamenteel veranderd zijn, maar dat de prioriteiten wel verschuiven. “Remuneratie? Dat blijft belangrijk,” aldus De Braekeleer, “maar we zien ook wel dat bijvoorbeeld de werk-privébalans hoe langer hoe belangrijker wordt.”  

Andere belangrijke factoren zijn: 

  • Fit met de bedrijfscultuur: “Ga ik mij daar thuisvoelen? Ga ik mij daar effectief op mijn gemak voelen? Ga ik daar kunnen zijn wie ik ben?”  
  • Ontwikkelingsmogelijkheden: “Krijg ik daar opleiding of kan ik daardoor groeien? Krijg ik daar kansen om de beste versie van mezelf te worden?”  
  • Maatschappelijke relevantie: “Gaat het om een bedrijf die ook iets teruggeeft aan de maatschappij? Dus het thema duurzaamheid speelt daar ook wel een belangrijke rol.”  

Vooral de werk-privébalans is een thema dat sterk aan belang heeft gewonnen, mede door de ervaringen tijdens de coronacrisis. 

Wil je alle factoren en hun belang ontdekken? Roularta Recruitment onthult ze in haar jaarlijkse werksurvey! Gebaseerd op een enquête onder 1.592 respondenten en de inzichten van experts, geeft het je de sleutel tot het aantrekken van toptalent. 

Download de marktwijzer nu!

Tips voor succesvolle rekrutering

Ellen De Braekeleer

Wat kunnen bedrijven, en zeker KMO’s, concreet doen om succesvol talent aan te trekken?  Ellen raadt aan

Het eerste wat ik zou willen adviseren is om op zoek te gaan naar: Wie ben je echt als bedrijf en wat maakt jou uniek als bedrijf?

war for talent

Dit gaat over het definiëren van je employer brand en het helder communiceren van je sterktes. “Ga dan die boodschap echt wel doortrekken en echt wel heel duidelijk maken in de markt,” stelt ze. 

Daarnaast benadrukt ze het belang van een datagedreven aanpak. “Laat je daarin adviseren. Er zijn zoveel mogelijkheden, zoveel whitepapers, zoveel bedrijven of spelers die daar kunnen in ondersteunen, dus laat je daarin ook ondersteunen,” adviseert ze. Roularta Local Media speelt hierin een belangrijke rol door bedrijven te helpen de juiste kanalen te kiezen en hun rekruteringsstrategie te optimaliseren. 

Cindy De Poorter vult aan met het belang van een diepgaand gesprek met kandidaten: “Ga heel diep met je kandidaten in gesprek en vraag ook wat de doorslaggevende factor was om te solliciteren?” En ook: “Stel dat er op het einde van het gesprek tot de conclusie is gekomen dat er geen match was, vraag naar die reden. Benoem dat en noteer dat ook.” Deze feedback is cruciaal om je rekruteringscommunicatie continu te verbeteren. 

Podcast We create media with local impact

Kortom, de podcastaflevering biedt waardevolle inzichten en concrete handvatten voor bedrijven die worstelen met de uitdagingen van de huidige arbeidsmarkt. Wil je graag meer weten? Beluister de volledige aflevering van Hoe overtuig je mensen om bij jou te komen werken op Spotify, YouTube of roulartalocalmedia.be

zoek op onze website