Wees jezelf, bereik meer: de aanpak van Iris Lingerie

Gepost op 22/05/2025

Communicatie speelt hierin een zeer belangrijke rol. De communicatie van Iris Lingerie is erop gericht om de drempel voor de winkel weg te nemen en een eerlijk beeld te geven van wat klanten kunnen verwachten. Ze toont in haar communicatie haarzelf, haar team, wie ze zijn. Zo kennen klanten haar en het team al vooraleer ze voor de eerste keer de winkel binnenstappen.  

Beluister de podcast

Jij bent Iris, wij zijn Iris en jij bent uniek

Iris Lingerie bestaat al 41 jaar en wil meer zijn dan een plek waar producten worden verkocht; het moet een rustpunt zijn in de drukke samenleving. Klanten kunnen er terecht voor advies, een luisterend oor en een moment van ontspanning, zonder aankoopverplichting. Annelies, zaakvoerster van Iris Lingerie, zet haar deur open voor iedereen. In de podcastaflevering neemt ze je graag mee hoe zij dit concreet aanpakt.  

Evolutie lingerie

Lingerie heeft een duidelijke evolutie doorgemaakt.

Iris Lingerie

Zo vertelt Annelies:

Vroeger was lingerie kopen een noodzaak, want uiteraard moest iedereen ondergoed en een beha hebben. Tegenwoordig wordt dat meer gezien als zelfacceptatie, dat dit er ook bijhoort.

Annelies Struyf belichaamt deze evolutie in haar winkel door onder andere: 

  • Iedereen te verwelkomen, ongeacht leeftijd, maat, of sociale status. 
  • Geen specifieke stijlen of afdelingen te creëren voor bepaalde doelgroepen. 
  • Mannequins in verschillende huidtinten en modellen te gebruiken. 
  • Zo weinig posters van modellen van het merk zelf te tonen. 
  • ...

Diversiteit en inclusie in praktijk

Annelies Struyf vermijdt het liefst hokjesdenken en streeft naar aanvaarding van iedereen. Dit betekent onder meer het verwelkomen van transgender klanten en het bieden van hulp aan mensen die speciale lingerie nodig hebben na een ziekte of operatie. Ze onderscheidt zich door een breed aanbod en de wil om elke klant te helpen. Voor klanten die een borstoperatie hebben ondergaan, is er bijvoorbeeld specifieke lingerie en badmode. Iris Lingerie werkt hiervoor samen met een bandagiste en biedt privacy aan de klanten. 
 

Een divers team

eerlijke communicatie

Ook het team van Iris Lingerie is divers, met verschillende leeftijden, karakters en stijlen. Dit zorgt ervoor dat elke klant wel een connectie kan vinden met een van de medewerkers. Echter wordt er wel gestreefd naar éénzelfde serviceniveau voor elke klant, op een persoonlijke manier.

Communicatie en eerlijkheid

Communicatie speelt hierin een zeer belangrijke rol. De communicatie van Iris Lingerie is erop gericht om de drempel voor de winkel weg te nemen en een eerlijk beeld te geven van wat klanten kunnen verwachten. Ze toont in haar communicatie haarzelf, haar team, wie ze zijn. Zo kennen klanten haar en het team al vooraleer ze voor de eerste keer de winkel binnenstappen.  


 

eerlijke communicatie

Glenn Geyselings beaamt dit:

“Je komt de winkel binnen en iedereen kent Annelies en de collega's. Dat is toch wel een teken van kwalitatieve en persoonlijke communicatie.”

Het is belangrijk dat je de persoon achter het merk toont, want mensen kopen van mensen. Native advertising of branded content sluit hier perfect op aan. Zo gebruikt dit bijvoorbeeld in De Zondag waarbij ze een foto van haar en haar collega’s erin plaatst. Ze vertelt een verhaal en dat is een aanpak die werkt. Wil je meer weten over branded content en hoe je dit succesvol inzet?  

Download het onderzoek van Roularta Research

zoek op onze website