Nieuwbouwzondag: een laagdrempelige ontmoetingsplek voor toekomstige kopers

Gepost op 02/09/2025

Op 19 oktober is het weer zover: Nieuwbouwzondag. Hét moment waarop projectontwikkelaars, makelaars en bouwbedrijven hun projecten openstellen voor het brede publiek.

Nieuwbouwzondag

Twee keer per jaar (april en oktober) krijgen duizenden geïnteresseerden zo de kans om (energiezuinige) woningen en appartementen te bezoeken. Dankzij de brede mediacampagne van Roularta Local Media – van redactionele dossiers in De Zondag tot opvallend POS-materiaal en digitale visibiliteit – weten mensen exact wanneer het plaatsvindt en wat ze mogen verwachten. Voor vastgoedprofessionals betekent dit een ideale gelegenheid om nieuwe leads te genereren en verkoopkansen te creëren.

Maar hoe denken onze deelnemers hier echt over? We vroegen het aan twee vaste deelnemers aan Nieuwbouwzondag.

Hectaar

Hectaar is een bouwbedrijf en projectontwikkelaar gespecialiseerd in nieuwbouwwoningen, appartementen en bouwgronden in West- en Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant, Antwerpen en Henegouwen, zowel woonklaar als op maat. 

Axel Lenaerts

Axel Lenaerts is een makelaar actief in Oost-Vlaanderen die huizen en appartementen verkoopt en verhuurt of particulieren begeleidt bij verkoop en verhuur.

Editie april: sterke opkomst en concrete verkopen

Dat Nieuwbouwzondag werkt, bevestigt Louise Vandecappelle (Hectaar). “Tijdens de editie in april namen we deel met maar liefst twaalf projecten verspreid over Vlaanderen,” vertelt Louise. “We kiezen bij elke deelname bewust voor instapklare woningen. Zo krijgen bezoekers meteen een duidelijk beeld van onze hoge afwerkingsgraad en ervaren ze de kwaliteit en het comfort waarvoor Hectaar staat.”

Nieuwbouwzondag

Ook bij Axel Lenaerts lag de focus op beleving. “In april deden we mee met twee projecten: Tubel in Gentbrugge en Nordic in Deinze. We kozen deze projecten omdat die quasi af waren en bezoekers zo de beste indruk en ervaring kregen,” blikt Laura Verschueren, vastgoedmakelaar nieuwbouw, terug. “Bij Tubel hadden we 44 entiteiten en dat trok heel wat volk. Zo hadden we vooraf voldoende inschrijvingen, waarvan iedereen effectief langskwam.”

Beide partijen zijn tevreden over de opkomst.

Louise Vandecapelle

Louise:

Op elke locatie was er een mooie instroom aan geïnteresseerden. Uiteraard verschilt het aantal bezoekers per regio of project, maar over het algemeen was de interesse groot. Dat bevestigt voor ons telkens opnieuw de waarde van Nieuwbouwzondag.

Laura Verschueren - Axel Lenaerts

Laura vult aan:

Wij konden drie verkopen rechtstreeks linken aan Nieuwbouwzondag, goed voor een bijzonder mooi resultaat. Daarnaast zagen we bij Tubel veel nieuwsgierige bezoekers uit de buurt. Het bewijs dat er veel beweging is rond het evenement. Dat zorgt voor mond-tot-mondreclame en versterkt de zichtbaarheid van het project.

Het succesrecept van Nieuwbouwzondag

Wat maakt Nieuwbouwzondag tot zo’n succesformule? “De kracht zit in de herkenbaarheid van het concept,” zegt Louise. “Het is een initiatief van De Zondag en profiteert daardoor mee van die sterke naamsbekendheid. Dankzij radiospots, online advertenties en artikels in de pers weet een groot publiek exact wanneer het plaatsvindt en wat ze mogen verwachten. Dat zorgt voor een hoge opkomst en een laagdrempelige formule waarbij geïnteresseerden op eigen tempo verschillende locaties kunnen bezoeken."

Nieuwbouwzondag

Laura sluit zich daarbij aan: “Het is laagdrempelig en valt op zondag, waardoor klanten makkelijker tijd maken. Bovendien voelt het minder commercieel aan dan een klassieke opendeurdag die door de makelaar zelf wordt georganiseerd. De brede communicatiecampagne geeft elk project een extra duwtje in de rug. Niet in het min door de ondersteuning van POS-materiaal. Zo zagen mensen onze doeken aan de projecten hangen en stapten spontaan binnen. Vaak zorgde dat zelfs voor last-minute walkins. De markt is bikkelhard en die extra marketing bovenop onze eigen inspanningen helpt echt. Het geeft ons een duwtje in de rug om extra leads binnen te halen.”

Louise benadrukt daarnaast de samenwerking met Roularta Local Media:

We worden goed begeleid en krijgen duidelijke communicatie over deadlines en mogelijkheden. Zo kunnen we ons volop focussen op de organisatie ter plaatse.

Zowel intern als extern wordt de deelname telkens positief onthaald.

Louise vertelt:

Ons team kijkt steeds met veel enthousiasme uit naar de dag. Bezoekers herkennen Nieuwbouwzondag duidelijk als hét moment om woningen te vergelijken en inspiratie op te doen. Dat geeft vertrouwen en motiveert ons om opnieuw deel te nemen.

De investering zeker waard

Nieuwbouwzondag

Voor zowel Hectaar als Axel Lenaerts draait deelname aan Nieuwbouwzondag om zichtbaarheid, leads en verkoop. Daar speelt het evenement handig op in, door de combinatie van grote mediacampagnes met concrete bezoeken op de projecten zelf. “Dat eerste contact is een unieke kans om een eerste kennismaking te laten uitgroeien tot een concreet aankooptraject,” legt Louise uit. “We geloven sterk in de kracht van beleving. Als mensen onze woningen echt zien, ervaren ze meteen het comfort, de ruimte en kwaliteit die we nastreven. Het tonen van instapklare woningen helpt om om sneller tot een aankoop over te gaan.” 

Laura bevestigt:

Uiteindelijk zijn er altijd verkopen die rechtstreeks of via-via uit Nieuwbouwzondag voortkomen. Voor ons is dat de investering zeker waard.

Doe mee op 19 oktober

Nieuwbouwzondag

De volgende editie van Nieuwbouwzondag vindt plaats op zondag 19 oktober 2025. Wil jij je projecten ook in de kijker zetten voor een breed en geïnteresseerd publiek? Schrijf je in vóór 7 oktober en profiteer van de sterke mediacampagne, het breed bereik en de professionele ondersteuning van Roularta Local Media.

Neem vandaag nog contact op met je contactpersoon bij Roularta Local Media en verzeker je deelname.

Neem contact op

Vragen? Neem vrijblijvend contact op:

zoek op onze website