De Vlaming geeft zichzelf een dikke 6 op duurzaamheid
Welke duurzame gewoontes houdt de Vlaamse consument erop na? Welke rol spelen lokale productie en de korte keten daarin? En stevenen we af op een extra duurzame toekomst? Wij zorgen voor antwoorden.

Hoe duurzaam vind jij jezelf op een schaal van 1 tot 10? Met die vraag startte de survey rond lokaal kopen. Deze survey is een uitgebreid en in een Marktwijzer vertaald onderzoek naar de duurzame winkelgewoonten van de Vlaming. De gemiddelde zelfevaluatie: 6,82 op 10. Niet slecht.

In de verdere analyse van de resultaten valt op dat een aantal gangbare veronderstellingen – zoals het idee dat vrouwen en jongeren meer begaan zijn met duurzaamheid – niet lijken op te gaan. Lijken, want hier hoort een belangrijke nuance bij: mogelijk leggen deze mensen de lat voor zichzelf gewoon hoger.
Voor gezinnen met kinderen – die vaker online dan fysiek winkelen – is het aanmerkelijk moeilijker om duurzaam te zijn. Zij geven zichzelf gemiddeld een score van 6,59 op 10, tegenover de 6,91 op 10 van huishoudens zonder kroost. Wel kopen ze vaker tweedehands. Vanuit regionaal oogpunt nemen de West-Vlamingen de leiding (6,91 op 10) en sluit Antwerpen de rij (6,61 op 10).
Duurzame gewoontes
Het lijstje duurzame gewoontes die consumenten vandaag al toepassen, bevestigt bovenstaande hypothese (op vlak van gender). Zowat elke keer als er een verschil opduikt tussen vrouwen en mannen, zijn het de vrouwen die een hoger aandeel laten noteren.

![]()
|
Liederik Cordonni, coördinator detailhandel bij KERNpunt, dat het initiatief ‘Ik koop lokaal’ op poten zette. |


Hoe dan ook is duurzaamheid niet de enige afweging tijdens een aankoopproces. Net zoals bij de beslissing om al dan niet lokaal te kopen , is kostprijs een niet te onderschatten criterium.
Duurzame voeding belangrijker dan duurzame kleding
Tegelijk is het zeker niet zo dat duurzaamheid altijd even belangrijk wordt geacht. Zo is het minder een issue bij het aanschaffen van modeartikelen dan bij de aankoop van voeding of dranken. Zeer laag in dat lijstje staan de financiële diensten, die consumenten nochtans een instrument bieden om de verduurzaming van de economie mee te sturen.

Duurzamer in de toekomst
De slotvraag van dit deel van de survey liet de respondenten vooruitblikken op de toekomst en resulteerde in een behoorlijk positief signaal.

Driekwart van de Vlamingen ziet het namelijk wel zitten om een of enkele nieuwe duurzame gewoontes aan te nemen – en 9% denkt daarbij aan een opgeschroefde lokale consumptie. Slechts 7% wijst extra groene inspanningen resoluut af, ondanks ruimte voor verbetering.
Marktwijzer gratis aanvragen
Meer weten? Ontdek alle resultaten in onze Marktwijzer voor professionals, inclusief de analyses en verklaringen van Liederik Cordonni (KERNpunt), Roel Gevaers (Universiteit Antwerpen) en Kris Michiels (VLAM).