Lokaal kopen: ja, maar niet tegen eender welke prijs
De Vlaming ziet het absoluut zitten om voor een duurzamer consumptiegedrag en lokale producten te kiezen. Alleen: daar mag geen al te hoge meerprijs bij komen kijken. Een complexe evenwichtsoefening voor lokale handelaars én voor grote retailers die klantgerichte aanbodkeuzes moeten maken.

Bewust lokaal geproduceerde producten kopen is méér dan een randfenomeen. Dat is een eerste positieve conclusie die we uit de lokaal kopen-survey kunnen afleiden. Deze survey is een uitgebreid en in een Marktwijzer vertaald onderzoek naar de duurzame winkelgewoonten van de Vlaming. De believers (14%) zijn met veel meer dan de non-believers (5%). Zij die dikwijls voor lokale producten zeggen te kiezen, vormen veruit de grootste groep (58%).
Die trend kent meerdere mogelijke verklaringen. Zo is er de nood aan verduurzaming die sterk leeft in de maatschappij , met daarbij het gegeven dat 91% van de consumenten stellig overtuigd is van de positieve milieu-impact van lokaal kopen. Tegelijk kunnen we niet rond de tijdsgeest van nationaal (of continentaal) protectionisme en deglobalisering, waarin sommigen zich enigszins lijken af te zetten tegen de Amerikaanse dominantie.
![]()
|
Roel Gevaers, professor transporteconomie Universiteit Antwerpen |

Vergelijken we de twee uiterste antwoordopties in functie van de verschillende leeftijdscategorieën en dan valt op dat het vooral ouderen zijn die zich als voortrekker van lokaal consumptiegedrag profileren.
Voeding maar ook energie
Een lokale oorsprong – en de bijhorende perceptie van kwaliteit– blijkt het belangrijkst bij voeding en dranken. Maar ook ‘energie’ scoort hoog. Het bewustzijn dat ons land op dat vlak best niet te sterk afhankelijk is van het buitenland, is duidelijk aanwezig.

Betalingsbereidheid valt tegen
Je hebt het ongetwijfeld opgemerkt: de meerderheid zegt ‘vaak, maar soms kies ik toch voor goedkopere of makkelijkere alternatieven’. Het prijskaartje van lokaal kopen is een fundamentele kanttekening in dit verhaal en uit zich ook in het studieresultaat dat vrij weinig mensen bereid zijn hier (veel) meer voor te betalen.

Ook wanneer we specifiek nagaan welke drempels lokaal kopen in de weg staan, staat ‘prijs’ op de eerste plaats. Dat geldt ook voor de vraag wat mensen zou kunnen overtuigen om vaker voor lokaal te kiezen. Blijft de vraag: hoe realistisch is het om de prijs van kwalitatieve, lokale producten te drukken.

Marktwijzer gratis aanvragen
Meer weten? Ontdek alle resultaten in onze Marktwijzer voor professionals, inclusief de analyses en verklaringen van Liederik Cordonni (KERNpunt), Roel Gevaers (Universiteit Antwerpen) en Kris Michiels (VLAM).