Nu hybride shoppen de norm is, spelen lokale webshops een cruciale rol

Gepost op 08/10/2025

In een survey rond lokaal kopen peilden we naar de plaats van fysieke retailers en webshops in de winkelgewoonten van de Vlaamse consument. Wat blijkt: hoewel online shoppen intuïtief lijnrecht tegenover lokale consumptie gaat, kunnen beide perfect hand in hand gaan.

Hybride shoppen

Webwinkels zijn anno 2025 goed ingeburgerd. De groep respondenten die zelden of nooit een online aankoop doet is met een aandeel van 32% behoorlijk ruim, maar maakt desondanks een minderheid uit. 


Wel houden de meesten het op een vorm van hybride shoppen. Amper 2% legt zich (quasi) uitsluitend toe op het digitale winkelgebeuren.
 

Hybride shoppen

Een tweede nuance heeft te maken met de factor leeftijd. De consumenten die zich zelden of nooit op het wereldwijde web en zijn winkelgelegenheden laten zien, hebben doorgaans wat meer jaren op de teller. Onder 65+-ers koopt slechts een bescheiden meerderheid ook online.

Nog een interessant onderzoeksresultaat: huishoudens zonder kinderen hebben meer tijd voor een fysiek winkelbezoek – en de bijhorende ervaring – dan gezinnen met kinderen.

Waarom online shoppen? 

Heel wat van de drijfveren van online kopen die consumenten aanstippen, vallen te herleiden tot het (leen)woord convenience. Dat geldt iets minder voor de populairste motivator, het uitgebreidere aanbod, al resulteren de kleinere catalogi van fysieke handelszaken nu eenmaal in een groter volume bezochte winkels en zo een langere tijdsbesteding.

Hybride shoppen
Hybride shoppen

Mannen en vrouwen kijken ietwat anders naar de voordelen van online winkelen. Waar mannen vaker de lagere prijzen als drijfveer noemen, hechten vrouwen duidelijk meer belang aan de tijdswinst.

Waarom niet online shoppen?

Kijken we dan weer naar de belangrijkste argumenten om níét online te winkelen, prijkt de ambitie om de lokale handel te steunen op nummer één. Zowat de helft van de respondenten haalt die reden aan. 

Ook de tweede factor, ‘geen garantie op kwaliteit’, wijst op een gepercipieerde tweestrijd tussen lokaal en online. Een ander onderdeel van het onderzoek toont immers aan dat consumenten lokaal geproduceerde producten een heel kwalitatief karakter toedichten. 

Hybride shoppen

Sommige producten kopen consumenten liefst niet online. Een overzicht: 

Hybride shoppen

Lokale webshops niet dominant, maar wel een goede optie

Die tweestrijd in de ogen van de consument vertelt natuurlijk niet het volledige verhaal. Lokale producten zijn ten eerste niet het exclusieve domein van de lokale handelaar. Grote supermarkten en zelfs globaal opererende webwinkels kunnen deze eveneens aanbieden. 

Hybride shoppen

 

Heel wat mensen erkennen het belang van de korte keten wel, maar weten niet precies welke kanalen daarvoor beschikbaar zijn. Het is aan de lokale webshops om de concurrentie met de grote platformen aan te gaan door andere USP’s te benadrukken en het argument prijs zo wat af te zwakken.

Kris Michiels, adviseur bij het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM)

 

Ten tweede bestaat er ook de lokale webshops: digitale verkoopplaatsen van lokale producenten of winkeliers. Deze lijken echter nog werk aan de winkel te hebben op vlak van bekendheid. Slechts 22% van wie online koopt, zoekt daarbij actief naar Belgische of lokale webshops.

hybride shoppen

Bestuderen we die 22% tot slot wat meer in detail, komen de 65+-ers uit de bus als leidende kracht (29%). Op provincieniveau bekeken scoren de Limburgers opvallend genoeg het laagst (16%).

Marktwijzer gratis aanvragen

Meer weten? Ontdek alle resultaten in onze Marktwijzer voor professionals, inclusief de analyses en verklaringen van Liederik Cordonni (KERNpunt), Roel Gevaers (Universiteit Antwerpen) en Kris Michiels (VLAM).

Marktwijzer aanvragen

Vragen? Neem vrijblijvend contact op:

zoek op onze website