Nu hybride shoppen de norm is, spelen lokale webshops een cruciale rol
In een survey rond lokaal kopen peilden we naar de plaats van fysieke retailers en webshops in de winkelgewoonten van de Vlaamse consument. Wat blijkt: hoewel online shoppen intuïtief lijnrecht tegenover lokale consumptie gaat, kunnen beide perfect hand in hand gaan.

Webwinkels zijn anno 2025 goed ingeburgerd. De groep respondenten die zelden of nooit een online aankoop doet is met een aandeel van 32% behoorlijk ruim, maar maakt desondanks een minderheid uit.
Wel houden de meesten het op een vorm van hybride shoppen. Amper 2% legt zich (quasi) uitsluitend toe op het digitale winkelgebeuren.

Een tweede nuance heeft te maken met de factor leeftijd. De consumenten die zich zelden of nooit op het wereldwijde web en zijn winkelgelegenheden laten zien, hebben doorgaans wat meer jaren op de teller. Onder 65+-ers koopt slechts een bescheiden meerderheid ook online.
Nog een interessant onderzoeksresultaat: huishoudens zonder kinderen hebben meer tijd voor een fysiek winkelbezoek – en de bijhorende ervaring – dan gezinnen met kinderen.
Waarom online shoppen?
Heel wat van de drijfveren van online kopen die consumenten aanstippen, vallen te herleiden tot het (leen)woord convenience. Dat geldt iets minder voor de populairste motivator, het uitgebreidere aanbod, al resulteren de kleinere catalogi van fysieke handelszaken nu eenmaal in een groter volume bezochte winkels en zo een langere tijdsbesteding.


Mannen en vrouwen kijken ietwat anders naar de voordelen van online winkelen. Waar mannen vaker de lagere prijzen als drijfveer noemen, hechten vrouwen duidelijk meer belang aan de tijdswinst.
Waarom niet online shoppen?
Kijken we dan weer naar de belangrijkste argumenten om níét online te winkelen, prijkt de ambitie om de lokale handel te steunen op nummer één. Zowat de helft van de respondenten haalt die reden aan.
Ook de tweede factor, ‘geen garantie op kwaliteit’, wijst op een gepercipieerde tweestrijd tussen lokaal en online. Een ander onderdeel van het onderzoek toont immers aan dat consumenten lokaal geproduceerde producten een heel kwalitatief karakter toedichten.

Sommige producten kopen consumenten liefst niet online. Een overzicht:

Lokale webshops niet dominant, maar wel een goede optie
Die tweestrijd in de ogen van de consument vertelt natuurlijk niet het volledige verhaal. Lokale producten zijn ten eerste niet het exclusieve domein van de lokale handelaar. Grote supermarkten en zelfs globaal opererende webwinkels kunnen deze eveneens aanbieden.
![]()
|
Kris Michiels, adviseur bij het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) |
Ten tweede bestaat er ook de lokale webshops: digitale verkoopplaatsen van lokale producenten of winkeliers. Deze lijken echter nog werk aan de winkel te hebben op vlak van bekendheid. Slechts 22% van wie online koopt, zoekt daarbij actief naar Belgische of lokale webshops.

Bestuderen we die 22% tot slot wat meer in detail, komen de 65+-ers uit de bus als leidende kracht (29%). Op provincieniveau bekeken scoren de Limburgers opvallend genoeg het laagst (16%).
Marktwijzer gratis aanvragen
Meer weten? Ontdek alle resultaten in onze Marktwijzer voor professionals, inclusief de analyses en verklaringen van Liederik Cordonni (KERNpunt), Roel Gevaers (Universiteit Antwerpen) en Kris Michiels (VLAM).