Jouw gids voor een meesterlijke rekruteringscampagne

Gepost op 26/03/2024

Het vinden van de juiste kandidaten voor je bedrijf of organisatie is een uitdaging die een strategische aanpak vereist. Lukraak ballonnetjes oplaten volstaat niet. Communiceer met een duidelijke boodschap, via de juiste kanalen, naar een gerichte doelgroep én op een goed moment. Hier lees je hoe je een succesvolle campagne opzet.

1) Sterke employer branding

Een doordachte employer branding strategie is je fundament. Zorg voor een stevige basis waarbij je goed weet wat je zal doen, voordat je de markt betreedt.

2) Ken je doelgroep

Richt je pijlen nauwkeurig. Selecteer je doelgroep op basis van relevante criteria zoals interesses, diploma en regio. Met De Zondag verspreid je jouw campagne doelgericht, op basis van regio.
Let wel op: vermijd discriminatie (geslacht, afkomst…) en blijf binnen de wettelijke kaders.

3) Herhaling werkt!

Een herhaalde en consistente campagne is krachtig. Zo blijft je verhaal plakken bij zowel actieve als latent werkzoekenden en blijf je top-of-mind.

4) Kies de juiste kanalen

Leg niet al je eieren in één mand. Diversifieer dus je kanalen. Enkel via jobplatformen communiceren volstaat niet, want dan krijg je latent werkzoekenden niet altijd te pakken. Een goede omnichannel strategie vergroot je bereik en spreekt zowel actieve als latent werkzoekenden aan. Denk aan platformen als gevestigde waarde De Zondag, Mijn Stad TV, Jobvillage en Local Display Advertising.
Let op: stem je boodschap wel steeds af op het kanaal.

5) Overkoepelende campagne

Creëer een overkoepelende campagne met een creatieve en duidelijke kapstok voor consistentie. Neem een voorbeeld aan succesvolle campagnes bij Roularta Recruitment, zoals die van Kim’s Chocolates. Met sprekende beelden én een ludieke slogan.

6) Haak in op actuele thema’s

Profiteer van bestaande media-aandacht door in te haken op relevante thema’s en contexten. Zoals de jaarlijkse bijlage rond zorgberoepen in De Zondag in de periode van Dag van de Zorg. Hierbij worden mensen uit de sector verleid de bijlage te lezen, via een grote mediacampagne. En jij profiteert hier mee van!

7) Mond-tot-mondreclame

Onderschat de kracht van mond-tot-mondreclame niet. Denk aan hoe vaak familieleden of vrienden je al een vacature hebben aangeraden, die ze ergens hadden gespot. Inzetten op printmedia als De Zondag kan hierbij effectief zijn, aangezien deze – op dit vlak – vaak meer impact hebben dan online advertenties.

8) Vertrouwen wekken

Gebruik echte werknemersverhalen in je campagnes. Dit bouwt vertrouwen op bij potentiële kandidaten. Bij het voorbeeld van Kim’s Chocolates vertelt een echte werknemer over zijn werkdag brengen ze bijvoorbeeld een dag van een werknemer in beeld.

Conclusie

Volg deze stappen voor een trefzekere aanpak in je rekruteringscampagnes. Voor nog meer expertise, overweeg dan de oplossingen van Roularta Recruitment. Neem contact op voor advies op maat.

Neem contact op:

zoek op onze website